Waarom DOMME doelen beter zijn dan SLIMME doelen!

Om een beetje vooruit te komen in het leven, kan je maar beter slim zijn. Het is bijvoorbeeld wel zo handig als je slimme doelen stelt, slimme plannen maakt en slimme beslissingen neemt.

Op werk en op school hebben ze een slimme tool gemaakt om je daarbij te helpen: SMART. SMART leert ons om onze doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden te maken. Als je je doelen SMART opstelt vinden mensen je slim. En als je slim bent, stel je je doelen SMART op. Althans, zo werd het mij altijd verteld.

Eerlijk gezegd ben ik helemaal geen fan van deze SMART-tool. Wellicht komt dat omdat ik vroeger nooit echt werd gezien als slim. Ik haalde niet bepaald hoge cijfers en leraren vonden mij nogal brutaal. Men zag me eerder als dom en daarom geloofde weinig mensen dat ik wat van mijn leven kon maken. Toch heb ik als “dom” persoon nog best veel mogen bereiken. Sterker nog. Ik geloof dat als je het ver wilt schoppen, je niet SMART moet denken, maar juist DOM.

Kijk bijvoorbeeld naar de grote denkers en doeners in de wereld, Steve Jobs bijvoorbeeld. Hij wilde dat iedereen een Macintosh in huis zou hebben. Absoluut geen SMART doel want het was niet echt realistisch. Of als je kijkt naar Nelson Mandela of Martin Luther King die vochten voor mensenrechten in hun land. Die dachten niet: hey, laten we een heel meetbaar en tijdsgebonden doel opstellen. Of de demonstranten in het Midden-Oosten die tijdens de Arabische lente wekenlang op straat bivakkeerden. Die dachten echt niet: we moeten het wel acceptabel en specifiek houden. Nee, die hebben letterlijk hun leven gewaagd voor hun droom. Maar ook Thomas Edison, de uitvinder van de gloeilamp. Hij heeft zo ongeveer tienduizend keer gefaald voordat hij z’n doel bereikte. Hij kwam niet bepaald SMART over in het begin.

Daarom wil ik graag een nieuw model introduceren bij het stellen van je doelen. Een model waarmee ik veel doelen heb bereikt. Niet SMART, maar juist DOM. Letterlijk D-O-M. Hieronder vertel ik je hoe het werkt.

1. DROOM

De eerste letter staat voor DROOM. Voelt het doel dat je wilt bereiken als een droom voor je? Ik geloof dat als je echt een groot doel voor ogen hebt, je er ook over moet kunnen dromen. Als je het niet durft te dromen, is het dan wel belangrijk genoeg voor je? Hoe graag wil je het dan? Moet je er dan wel tijd in steken? Is het dan wel de moeite waard om er 100 procent voor te gaan?

Mijn droom is om de grootste trainer en coach in Nederland te worden op het gebied van leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Ik droom erover dat ik hier workshops en lezingen over geef, op grote podia voor heel veel mensen. Dit is mijn droom en daar blijf ik voor werken. Als het echt je droom is dan is de kans heel groot dat je ook daadwerkelijk je doel zult bereiken.

2. OBSESSIE

De tweede letter staat voor OBSESSIE. En even voor de duidelijkheid, ik bedoel dan wel gezonde obsessie. Ik geloof dat als je echt impact wilt maken je zo gepassioneerd moet zijn over je doel dat het aanvoelt als een obsessie. Kan jij een boek per week uitlezen over het onderwerp waar je mee bezig bent? Ben jij in staat om er elke dag over te praten? Ben je er zo gepassioneerd over dat het je onrustig maakt? Tetter je ook de oren van iemands hoofd als je hierover begint? Ben je in staat om zonnige zondagen hiervoor op te geven? Zoals ik nu doe bij het schrijven van deze column? Dit is namelijk de energie die je nodig hebt om je doel te bereiken. Als het niet een beetje aanvoelt als een obsessie weet ik namelijk niet of je het wel vol gaat houden, en of het wel echt je droom is.

3. MISSIE

De laatste letter staat voor MISSIE. Is jouw droom ook een persoonlijke missie? En heb jij een plan bedacht om je missie uit te voeren? Zonder missie of plan kom je er namelijk niet. Zelf maak ik altijd twee plannen als ik een droom wil bereiken: Een lange termijn- en een korte termijnplan. Voor mijn lange termijnplan vraag ik mezelf af: waar sta ik over vijf jaar? In hoeverre heb ik mijn droom dan gerealiseerd? Hoe moet het er uitzien? Om dat te kunnen bereiken stel ik ook een korte termijnplan op: wat moet ik dan NU doen om dat te bereiken? Wat moet ik over vier jaar hebben bereikt, over drie jaar, over twee jaar en over één jaar? Zodra ik dat weet, weet ik wat ik nu moet doen om over vijf jaar te staan waar ik wil staan. Mijn korte termijnplan sluit dus aan op mijn lange termijnplan, en andersom! Als jouw droom geen missie heeft, geen plan, dan ben ik bang dat je droom slechts een vage wens voor je blijft. En daar kom je helaas niet ver mee. Tenzij je in vallende sterren gelooft.

En dit is waarom ik geloof dat je doelen DOM moeten zijn. Pas als je doel echt een droom, een obsessie en een missie voor je is, dan is de kans groot dat je ook echt een grote impact gaat maken, net als al die grote denkers en doeners. Zij waren niet SMART bezig, zij waren juist heel DOM bezig. Misschien wordt het daarom tijd dat we eens lekker met z’n allen DOM gaan doen. We weet wat voor moois dat allemaal teweegbrengt in de wereld.

Karim Hashem

Leef je Passie, Maak Impact!

YouTube: Karim Hashem

Instagram: Karim PepTalks

www.karimhashem.nl